søndag den 24. juli 2011

Jomfruhummermad med hjemmelavet mayo

Jomfruhummermad med hjemmelavet mayo
 I min verden er det svært at få noget finere end helt friske jomfruhummere, næsten direkte fra kutterne når de kommer ind i Østerby Havn. Og noget af det mest lækre man kan lave er denne jomfruhummermad med hjemmelavet mayonaise. Det er noget ekstravagant over maden og selvom den tager tid at lave, så er tiden godt brugt. Når du sætter tænderne i sådan en mad, så synger englene - det garanterer jeg!

Det skal du bruge:
Jomfruhummerhaler
Hvidt hvedebrød
Citron
Dild
2 pastoriserede æggeblommer
2 dl neutralt smagende olie (jeg bruger solsikkeolie)
1 tsk god eddike (æble-, hvidvin-, eller estragoneddike)
1 tsk stærk sennep
salt og peber

Sådan gør du:
Start med at lave din mayo - husk at alle ingredienser helst skal have stuetemperatur når du starter. Det er supernemt og det smager meget bedre end den som du køber. Til de magelige, så kan man bruge et elektrisk piskeris eller en stavblender - ellers pisker man med hånden. Jeg foretrækker det sidste fordi jeg synes at jeg har bedre kontrol med mayo'en mens jeg tilsætter olie. Start med at piske æggeblommer, sennep, salt og peber og eddike sammen. Jeg bruger min estragoneddike til denne ret, men du kan sagtens bruge en anden eddike, eller citronsaft. Det er det som er det fede ved en mayo - du bestemmer selv hvordan den skal smage. Når ingredienserne er pisket sammen, så tilsætter du en lille smule olie til æggeblandingen. Pisk til den er optaget og tilsæt så lidt mere olie og pisk til den er optaget. Kunsten er hele tiden at sørge for ikke at tilsætte for meget olie og hele tiden sørge for at olien bliver optaget inden man tilsætter mere. Når du er ved at ramme den konsistens du gerne vil have, så smager du på mayoen. Du kan altid tilsætte mere surt eller stærkt i form af sennep, hvis smagen ikke helt har ramt det som du gerne vil have.

Jomfruhummerhalerne:
Start med at sætte en stor gryde over med vand. Til 5 liter vand tilsætter du ca. 4 spsk salt, 4 tsk sukker og 1 bundt dild. Sørg for at vandet koger meget inden du tilsætter jomfruhummerhalerne. Når vandet koger op igen skruer du næsten helt ned, så halerne koger i 2-3 minutter for meget svag varme. Herefter tager du gryden af blusset og lader halerne stå og trække i 4-6 minutter. Herefter fisker du halerne op og skyller dem under den kolde hane. Nu kan du pille skallen af halerne og lade halerne køle helt ned.

Rist dit brød, smør det med godt smør, vær ikke nærrig når du bygger et lille bjerg af jomfruhummerhaler ovenpå det ristede brød, put en klat hjemmelavet mayo ovenpå og pynt med en lille dusk dild og en citronbåd.

1 kommentar:

  1. Jomfruhummere er helt fantastisk. Jeg ser altid frem til julefrokosten med familien, hvor min moster medbringer hummerhaler fra Læsø en masse - og så er det bare med at gå om bord. Velbekomme ;-)

    SvarSlet