mandag den 9. december 2013

Evil habanero snaps



Du er sikkert allerede stødt på Chili Klaus flere gange. Denne post er ikke inspireret af ham. Og så alligevel...

For ca. et års tid siden havde jeg en habanero chili tilovers fra et madeksperiment. Og en flaske vodka stående på en af hylderne i lejlighedens viktualierum. Habanero til overs. En flaske vodka. You do the math!

... og her i sommers er Hustruen, Datteren og jeg så flyttet i hus og med os er hele min snapsesamling naturligvis fulgt med. Da jeg tilbage i september skulle finde et antal snapse at tage med på den årlige sildetur med Svigerfar gennemgik jeg derfor snapsearsenalet og fandt hele fem forskellige flasker uden markering af hvad der var i. Hvad gør man så? Man smager på skidtet for at finde ud af der er i flaskerne. Og habanerosnapsen var naturligvis en af de flasker, der ikke havde en etiket på. Og det var naturligvis den første flaske jeg smagte på. Heldigvis holder jeg meget af chili!

Vi tager lige et spring i tid og lander i starten af december måned. Jeg er lige blevet udlånt til en anden afdeling på mit arbejde og er ramt lige ned i julefrokostperioden. Og jeg tilbød naturligvis at medbringe et udvalg af mine snapse til afdelingens julefrokost, hvor jeg ikke deltog (jeg deltog i min rigtige afdelings julefrokost samme dag). Ved afleveringen gnækkede jeg lidt og sagde, at jeg forventede at alle de øvrige flasker blev tømt, bortset fra habaneroen. Omkring midnat modtog jeg nedenstående billede fra en kollega.

Habaneroen var et hit!

Det skal du bruge
Habanerochili
Vodka

Sådan gør du
Det er simpelt nok. Smid habaneroen ned i vodkaen og vent. Du kan nedjustere tyrken af snapsen ved enten at fjerne kerner og lameller i chilien og lade chilien trække i kort tid, ofte kun timer (for de bange) eller du kan bruge hele chilier og lade dem trække i længere tid (jeg har en stående lige nu på to hele chilier, der har trukket i seks dage. Husk at smage undervejs indtil du rammer den styrke du finder ok.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar