søndag den 5. januar 2014

Hasselback kartofler



Klassisk tilbehør til mange retter. Det er nemt, forholdsvist hurtigt og variationerne er næsten uendelige.

Det skal du bruge
Mellemstore kartofler
Olie
Krydderier, samt salt og peber

Sådan gør du
Skræl kartoflerne. Og nu kommer første udfordring; at få lavet de tynde kartoffelskiver uden at skære igennem kartoflerne. Der findes et hav af muligheder. Placer kartoflerne mellem to grydeskeer. Køb et hasselback bræt, der er et lille bræt med en fordybning i. Læg kartoflen ved siden af et spækbræt. Jeg har valgt at benytte mig af en kødnål som jeg sætter i kartoflen, så jeg aldrig skærer igennem kartoflen.

Når du har lavet dine fine kartoffelskiver, så tørrer du kartoflen, så den er helt tør.

Bland olie, salt og peber og så de krydderier du vil have kartoflerne skal smage af. En klassiker er at bruge paprika. Jeg er personligt ret glad for at bruge baconsalt som krydderi.

Smør kartoflerne med olien, ind i den forvarmede ovn på 200 grader i 40-45 minutter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar