lørdag den 4. januar 2014

Fasan med porter og æbler


Fasankok fra Svinø
Noget der ofte er at finde på en parade er fasaner. For de uindviede er en parade når jægerne efter jagt er slut lægger alt nedlagt vildt op i en bestemt rækkefølge. Hanner lægges først, dernæst hunner. Og noget jeg undrede mig lidt over i starten er at kronvildt, det største vildt man kan nedlægge herhjemme, kun er næstøverst. Det stykke vildt, der placeres øverst er... sneppen. Uden at komme nærmere ind på sneppen - det kan komme når jeg har nedlagt en sådan på et tidspunkt - så er fasaner som sagt ofte at finde på paraden.

Fasanen er ikke en oprindelig dansk fugl, men er blevet indført fra Asien helt tilbage i 1562 af Frederik d. 2.. Senere er der kommet en mindre industri ud af at udklække og sælge fasaner, der bliver købt og sat ud af jægere for at skyde en andel af dem senere på året. Mange fasaner overlever og yngler i naturen. På de jagter jeg primært deltager i, udsættes der ikke fasaner, men der fodres godt jævnt hen over året for at tiltrække og holde på fuglene.

... og når der så er fasaner på paraden (eller plukkede og pakket i større supermarkeders kølediske), så er der mange muligheder for at tilberede dem. En af dem er herunder, nemlig med porter og æbler

Ingredienser
(til fire personer)
2 fasaner
1 knoldselleri
200 g bacon
1 porter
1/2 l hønsefond
2 Belle de Boscoop-æbler i tern
1 kvist rosmarin

Sådan gør du

Rens fuglene, og skær lårene af. Brun det hele af på en pande. Skær sellerien i grove tern, og brun dem med fasanen, til de er gyldne på alle sider. Skær baconen i tern, og brun dem med.

Tilsæt porter, og kog ind til det halve.Tilsæt fond og dæk panden med stanniol, og steg retten i ovnen ved 165 grader i 1 time og 15 minutter.

Skær brystet fra benet, og anret et bryst og et lår pr. person.

Kog den resterende fond ind til 1 dl, og vend til sidst små æbletern i. Pynt med rosmarin.





NB - jeg har en del fasaner liggende i fryseren i øjeblikket og jeg har et par projekter jeg skal have prøvet af. Der kommer derfor flere fasanopskrifter på bloggen indenfor en overskuelig fremtid.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar