torsdag den 16. januar 2014

Hverdagsmad - nemme minipizzaer



I mit professionelle liv arbejder jeg bl.a. med organisationsudvikling og et af mine mantraer er at driften er noget af det vigtigste og at man altid skal have styr på driften (basis) før man begynder at tale om udvikling. Sådan har jeg det grundlæggende med mange ting her i livet. Driften og hverdagen er vigtig at få til at fungere - også når det kommer til mad.

Hustruen og jeg lever forholdsvist travle liv - særligt i perioder, hvor der må tænkes godt over madplaner og på den tid, der bliver brugt på at producere maden. Derfor har vi - hvis vi spørger vores tidligere jeg's fra før vi fik barn - fuldstændigt kapituleret, laver indkøbssedler til madplan for en hel uge og så står jeg ellers i kø foran supermarkederne kl. 5 minutter i åbningstid sammen med alle de andre familiefædre og deres indkøbssedler. Og lige nu enten ryster du på hovedet (du har ikke barn) eller du nikker genkendende (du har barn).

Vi har en ikke nedskrevet liste over hverdagsretter som vi ved fungerer og som ikke tager lang tid at lave når jeg kommer hjem efter kl. 18.00 efter en halvsen arbejdsdag. En af de retter er minipizzaer, der har vist sig også at være en glimrende måde til at få lokket nogle grøntsager i Datteren (spørger du hvad hun helst vil have, så siger hun "bacon!" - daddys girl!).

Disse minipizzaer består af fire dele. En bund, der bare er en pakke pitabrød (fuldkorn). Min tomatsovs som du fik opskriften på forleden. En rest kødsovs og noget ost på toppen. Og den er så simpel at lave, at Datteren på tre hiver hendes store skammel hen til køkkenbordet når minipizzaerne skal samles og vil være med. Win-win. Og hvis der en sjælden gang er minipizzaer til overs, så er der madpakke til dagen efter (eller reelt fem minutter mere under dynen næste morgen).

Det skal du bruge:
En pakke pitabrød
Tomatsovs, eller til nøds en gang tomatpure (som du kan røre op med lidt hvidløg og god olivenolie, salt og peber)
En rest kødsovs fra tidligere på ugen
Ost

Sådan gør du:
Samle-samle-samle. I forvarmet ovn på 200 grader i ca. 25-30 min. Spis.

1 kommentar:

  1. Også et sikkert hit hos os: http://syslerens.blogspot.dk/2013/12/verdens-hurtigste-minipizzaer-en-lsning.html

    Næste dyst må være den ultimative pitapizza - lidt mindre ambitiøst end den med rabarber og hornfisk.

    SvarSlet