mandag den 5. september 2011

Brombærlikør

Forleden skrev jeg om Svigermors forbandede brombærbusk, som står inde i hendes ribsbusk. Og jeg skrev også om hvordan jeg har lavet snaps på nogle af de brombær, der er kommet på den busk i år.

Sidste år fik jeg - grundet Datterens ankomst - ikke lavet så specielt meget ved de bær jeg fik plukket. Derfor fandt jeg en stor pose med brombær, da jeg skulle fryse nogle af dette års bær. Og jeg havde naturligvis allerede sat en portion over til brombærsnaps. Hvad gør Mads så? Jo, jeg prøver da bare at lave en brombærlikør inspireret af en brombærlikør købt i Salzburg for nogle år siden.

Det skal du bruge:
200-300 g brombær
200 g honning (jeg bruger en flydende honning)
1 stang vanille
1 flaske vodka

Sådan gør du:
Smid brombær og honning i et stort henkogningsglas. Hvis du bruger frosne brombær som jeg gør her, så lad dem tø op i sprutten.

Flæk en vanillestang, fjern kornene og smid dem ned i glasset sammen med den tomme vanillestang. Tilsæt vodka og ryst godt.
Gem glasset et mørkt sted og ryst det nu og da når du kommer forbi indtil honningen er opløst. Efter 6-8 uger fjerner du vanilliestangen og filtrerer bærrene væk og kommer likøren på flaske. Lad den stå i en måneds tid inden du drikker den.

Som med de brugte bær fra brombærsnapsen, så skal du ikke smide dem ud. Gem dem og brug dem når du laver kager eller til en isdessert.

2 kommentarer:

  1. Hej Mads. Lyder spændende! Vil gerne høre hvordan den smager. Har nemlig brombær og honning(er biavler) i haven og prøver mig selv frem med forskellige ting. Mvh Jens

    SvarSlet
  2. Hej Jens! Min nu afdøde oldefar var biavler og jeg husker hans nyslyngede honning som noget af det bedste fra min barndom!!

    Brombærlikøren er meget lækker. Der er en klar smag af vanille og brombær som er meget rund og blød i modsætning til brombærsnapsen som er meget mere skarp. Jeg kan kun anbefale den her likør :-)

    De bedste hilsner
    Mads

    SvarSlet