lørdag den 14. juni 2014

Smagen af...

Manner, manner, manner!! Langt om længe kan jeg indvie jer i et af mine store projekter! Svigermor og pap-svigerfar har solgt deres hus med den kæmpe naturgrund og har overtaget en fed lejlighed i indre København.

Da de satte huset til salg gik jeg i gang med at indsamle hvad jeg kunne af ting fra deres store grund, som kunne blive til snaps eller likører. Intentionen var at de, når de sidder en aften og savner deres gamle hus, altid kan tage en flaske snaps eller en flaske likør frem, som er lavet fra deres gamle sted og nyde "Smagen af...".


Som sagt - en meget stor grund. Mange buske, mange træer, mange bær, mange blomster. Her er hvad jeg fik lavet:
- mælkebøtte snaps
- ege snaps
- solbær snaps på blomster
- solbær snaps på bær og blade
- ribs snaps på blomster
- ribs snaps på blade
- hindbærlikør
- hæg snaps
- paradisæble snaps på blomster
- belle boskop æble snaps på blomster
- et-eller-andet-lyserødt-æble æble snaps på blomster
- bøge snaps
- hybenrose snaps
- hyldeblomst snaps
- hyldebær snaps
- mirabel snaps
- et-eller-andet-lyserødt-æble æble snaps på æbler
- paradisæble snaps på æbler
- belle boskop æblesnaps på æbler
- valnødde snaps
- solbærrom
- rønnebær snaps
- rønneblomst snaps
- birkesnaps på blade
- birkesnaps på rakler
- skovjordbær snaps
- hyben snaps
- brombær snaps
- ribs snaps
- mynte snaps
- perikon snaps
- stikkelsbær snaps
- hasselnødde snaps

33 snapse. Faktisk minus én, da Svigermor fik Hæg snapsen efter en af de efterårsstorme, der lagde hendes hæg ned.

Jeg kunne sagtens have fortsat og lavet endnu flere forskellige snapse, men jeg blev begrænset af pladsen i den trækasse jeg afleverede snapsene i - og tak for det, jeg vil slet ikke komme ind på hvor meget den vejede og hvordan jeg fik den op på 5. sal!

De fleste opskrifter findes allerede her på bloggen. Dem, der endnu ikke er offentliggjorte, vil komme i den kommende tid.

3 kommentarer:

  1. Jytte Therkildsen17. juni 2014 kl. 18.52

    En fuldstændig fantastisk gave - ikke bare fyldt med gamle minder men også med en stor portion kærlighed. Du må altså være et godt menneske, Mads !
    Venlig hilsen Jytte Therkildsen.

    SvarSlet
  2. Flot gave må man sige. Håber de værdsætter dit fantastiske initiativ. Hvor har du de fede flasker fra og hvor har du etiketterne fra? Jeg vil helst have fat i nogle mindre flasker end de Vodka flasker, som man godt nok har fra vodkaen, men så bliver det jo så store portioner også når man skal give noget væk.

    SvarSlet
  3. @Jytte - Mange tak :-)

    @Bodil - Også tak til dig. Flaskerne er en kombination af indkøb (flaskelandet.dk) og genbrug af indkøbte flasker. Etiketterne er hjemmeproducerede. Man kan så meget i noget så simpelt som paint i dag :-)

    SvarSlet