mandag den 8. august 2011

Lyngsnaps


Hustruen, Datteren og jeg er hjemme efter dette års sommerferie, der er blevet tilbragt med 14 dage i sommerhuset på Læsø og en uge med Toastmasteren og hans hustru i deres hus i Toscana.

På begge dele af ferien er det naturligvis blevet til produktion af lidt snapse. På Læsø blev den traditionelle porsesnaps naturligvis lavet, men samtidig blev der eksperimenteret med h.h.v. en revlingesnaps (eller swurtbærsnaps) og denne lyngsnaps.

Grunden til at jeg lavede disse to snapse er at jeg er ret begejstret for den porsesnaps som jeg laver fra Danzigmann på Læsø. Når jeg dufter til den snaps, så befinder jeg mig i sindet på Læsø ved Danzigmann. Den fornemmelse vil jeg også gerne genskabe fra vores sommerhus, hvor vi har masser af lyng foran. Derfor dette eksperiment med en lyngsnaps.

Det skal du bruge:
1 flaske smagsneutral snaps eller vodka
1-2 dl lyngblomster, plukket i slut juli eller start august.

Sådan gør du:
Det er ret nemt at raspe de små blomster af lyngen og du har meget hurtigt den mængde blomster du skal bruge. Brug helst blomster som lige er sprunget ud og som derfor stadigvæk har masser af nektar. Sorter dine blomster, så eventuelle småkviste og andet ikke kommer med ned i snapsen.

Hæld en flaske snaps eller vodka på blomsterne og lad dem stå i 3-4 dage. Filtrer derefter blomsterne fra og gem snapsen en lille måned, hvorefter den er klar til servering.

1 kommentar: