lørdag den 22. oktober 2011

Hybenmarmelade

Forleden lavede jeg hybensnaps og da jeg filtrerede hybenskallerne fra, nænnede jeg ikke at smide dem ud. De røg derfor i en beholder og direkte i køleskabet, hvor de nåede at stå nogle få dage indtil Hustruen en aften fik besøg af en gammel studiekammerat. Oplagt mulighed for at gå i køkkenet og lege.

Resultatet blev en hybenmarmelade i en opdateret version fra den som mine forældre lavede da jeg var lille.

Det skal du bruge:
200 g. flækkede hyben uden korn
300 g. sukker
2 spsk vanilleessens eller en vanillestang
1 dl vand
En kvart øko citron.

Sådan gør du:
Hak de rengjorte hyben (som du godt kan have haft liggende i sprut i en måneds tid forinden - så har du også en dejlig hybensnaps) og smid dem i en gryde sammen med tynde skiver af en øko citron, sukker, vanille og vand.

Bring gryden i kog og skru ned og lad marmeladen småsimre i 25-30 minutter. Hæld på skoldede glas.

BONUS: Du kan smide et par myntekviste ned og koge med de sidste minutter, hvis du alligevel har adgang til dem. Herhjemme har vi en mynteplante stående som vokser fuldstændigt vildt og jeg forsøger derfor at få brugt løs af den. Jeg eksperimenterede med at smide lidt mynte med ned til hybenmarmeladen og resultatet blev glimrende.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar