torsdag den 6. oktober 2011

Pommes Anna - med orange bånd

Pommes Anna med gulerod
Pommes Anna støder man ret ofte på, hvis man spiser ude. Princippet er lag på lag af kartoffel som er blevet presset sammen og bagt i ovn med pres ovenpå. Herefter har man skåret kartoffelmassen ud i ønsket form og serveret den.

I denne version, som jeg benyttede til min fødselsdagsmiddag, har den gode gamle Anna fået et orange bånd i form af gulerødder.

Det skal du bruge:
Masser af kartofler
Ikke lige så mange gulerødder
Smør
Hvidløg
Salt og peber

Sådan gør du.
Når der ikke er præcis angivelse af hvor meget du skal bruge af de forskellige ingredienser, så skyldes det at mængden afhænger af hvilken form du laver dine pommes anna'er i. Jeg brugte to store rugbrødsforme og endte med at bruge godt og vel 1.5 kg kartofler og 6-8 gulerødder, samt 200 g. smør og 2 fed hvidløg. Tilpas det efter hvor stor en portion du vil lave.
Kartoffelskiver lagt i lag
Start med at smelte dit smør i en gryde ved svag varme. Tilsæt revet hvidløg og sæt det til side. Skræl dine kartofler og skær dem i tynde skiver. Jeg benyttede mig af et mandolinjern for at få nogenlunde ens tykkelse på skiverne. Smør bunden af din form med det smeltede smør og læg kartoffelskiverne i lag ovenpå. Ved afslutningen af hvert lag smører du lidt smør på kartoflerne.
Smør hvidløgssmør på hvert lag og drys med salt og peber på hvert tredje lag
Ved hvert tredje lag drysser du lidt salt og peber på. Sådan fortsætter du til du ikke har flere kartoffelskiver. Undervejs kan du godt tilsætte andre former for rodfrugt. Jeg valgte at bruge gulerod for at få en anden farve ind, men du kunne sagtens bruge andre rodfrugter.
Brug et lag af en anden rodfrugt for at give anden farve eller tilføje en smagsnuance. Her brugte jeg gulerod.
Bag kartoffelskiverne i ovnen i en time ved 200 grader eller indtil de er møre. Brug en kødnål til at mærke efter om de er møre. Sæt herefter pres på formen. Jeg valgte en identisk form som jeg satte tunge forme i og hældte tørrede kikærter udover for at danne pres på kartoffelskiverne. Der vil komme en del smør ud på dette tidspunkt. Sørg derfor for at placere formen på fedtsugende papir. Når formen er kølet ned, sætter du den i køleskabet i 24 timer.

Inden du serverer dine pommes anna, tænder du for ovnen på 200 grader, tager dine pommes anna ud af formen og skærer dem til i den form du til have og bager dem i 20 minutter.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar