onsdag den 22. juni 2011

BASIS - estragoneddike

Sidste sommer skulle jeg lave nogle bearnaisekartofler, hvor der skulle estragoneddike i. Jeg opsøgte min lokale SuperBest, der har et kæmpe udvalg af diverse eddiker og fandt ganske rigtigt noget estragoneddike. Det kostede en formue og jeg nægtede at betale så meget for 250 ml når der lige ved siden af stod en almindelig hvidvinseddike og der nede i frugt og grønt afdelingen stod frisk estragon. Det købte jeg og så lavede jeg mit eget estragoneddike! Og så var det faktisk billigere end at købe en lille 250 ml færdiglavet flaske og jeg fik meget mere ud af det - endnu en glimrende værtindegave og denne eddike indgår nu i mit basiskøkken.

Det skal du bruge:
friske estragonkviste
eddike/hvidvinseddike

Sådan gør du:
Som du sikkert bemærker, så har jeg ikke sat antal på hvor meget estragonkviste du skal bruge og heller ikke hvor meget eddike du skal bruge. Der er en simpel forklaring, nemlig den at du skal bruge lige så mange estragonkviste som der kan være i det glas du vil bruge til at lave det i. Det glas skal nemlig fyldes og så skal du have så meget eddike at du kan dække kvistene og bladene. Jeg plejer lige at rive/skære/klippe kvistene så de er maks 10 cm lange, jeg knuser lige kvistene let med siden af en kokkekniv inden de kommer ned i glasset. Eddiken varmer jeg op til simrepunktet og slukker så. Derefter køler jeg eddiken lidt ned inden jeg hælder den på glasset så den dækker kviste og blade. Herefter skal eddiken stå i en måned og så skal den filtreres og hældes på flasker. Hvis du vil pynte lidt på eddiken, så put nogle friske estragonblade ned i flaskerne inden du hælder estragoneddiken på.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar