torsdag den 23. juni 2011

Rødgrød i tre stadier (med fløde)

Sommer, sol og rødgrød med fløde
Jeg har ladet mig kraftigt inspirere af Thomas Herman, som har Nimb i Tivoli til denne dessert. Herman har en speciel plads i mit køkken af flere årsager. Først og fremmest fordi han elsker det danske køkken og fordi han - i mine øjne - er rigtig god til at hive gamle klassiske retter fra min barndom frem og så lige opdatere dem. Hans kogebog "Brændende kærlighed" står blandt de forreste i rækken af kogebøger og kommer ofte ned når jeg skal inspireres. Nå ja, og så var Hustruen og jeg også inde og spise på Nimb dagen inden at Datteren blev født... Som skrevet - Herman har inspireret mig til ret meget gennem de seneste par år, incl. denne rødgrød med fløde.

I barndomshjemmet var en rødgrød som regel en gang jævnet frugtsaft, måske med lidt friske jordbær og så var det dét. Denne rødgrød indeholder masser af friske bær og i sin oprindelige Herman-form er der foruden en god gang friske bær også en gang halvudkogte bær i, som bliver kogt i rød frugtsaft.

I min version tilføjer jeg et ekstra stadie af frugt, nemlig det sidste stadie, helt udkogt og pureret.

Det skal du bruge:
2 dl saft fra jordbær, hindbær eller ribs
200 g sukker
1 vanillestang
majsstivelse
500 g jordbær
300 g hindbær
300 g ribs
citronsaft
god fløde

Sådan gør du:

Opløs sukkeret i saften og tilsæt vanillestangen som er flækket. Kog det op og tilsæt 200 g jordbær skåret i kvarte og 100 g hindbær og kog dem helt ud til ukendelighed.

Skær de sidste jordbær i kvarte og tilsæt halvdelen af dem, halvdelen af hindbærene og halvdelen af ribsene til gryden og lad det koge i små 5 minutter. De skal ikke koges helt ud. Smag til med citron og evt. lidt mere sukker, hvis der er behov for det. Fjern vanillestangen. Jævn med majsstivelse

Inden du køler rødgrøden ned, så drysser du et tyndt lag sukker over for at forhindre at der dannes skind. Lige inden du serverer rødgrøden, så rører du de sidste friske jordbær, hindbær og ribs i.

Server med den bedste fløde du kan finde - hos mig er det en Thise fløde.

Bonus-info: Hustruen er smuttet til New York i en uge og Datteren og jeg tager til Sydsjælland for at fejre Sankt Hans med Svogeren og vi medbringer denne rødgrød til dessert.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar